Psilosybiini.info
Uudistunut keskustelupalsta osoitteessa https://discourse.psilosybiini.info

Sekalaisia kysymyksiä kasvattamisesta

Poissa Tahmanletti

  • Tulokas
    • Viestejä: 3
    • Karma: 0
    • Profiili
Kiitoksia edellisestä! Kakut  vedessä.

Seuraava kysymys: Viimeisten poimittujen sienien jalka oli ontto, toisinkuin aiemmin poimittujen. Mistä tämä johtuu/Pitäisikö tästä päätellä jotain ?


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Suurempien itiöemien jalka saattaa olla ontto, ei hätiä.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Bongi

    • Viestejä: 10
    • Karma: 0
    • Profiili
Onko kukaan yrittänyt kasvattaa P. semilanceataa ulkona pedissä? Ajattelin käyttää 7cm syvää kylvöalustaa pedin tekemiseen joka olisi keskeltä 15cm korkea. Eli siitä tulisi sellainen keko. Pedin muut mitat olisivat 52cm x 42cm.
Tekniikkana käyttäisin Moes outdoor tekkiä shroomerystä. Mihin aikaan vuodesta peti pitäisi inokuloida jotta syksyllä saisi sieniä? Tänä vuonna ei varmaan enään ehdi kun ei ole edes itiöitä ja pitäisi saada puhdas viljelmä erotettua ennen jyvien inokulointia. Kasvatus tapahtuisi parvekkeella jolle paistaa ilta-aurinko puiden varjostamana.

Onko edes cubensiksien kasvatuksesta kokemusta tuolla Moen outdoor tekillä tai muulla vastaavalla tavalla? Ajattelin tehdä nimittäin vähintään kaksi petiä.



Poissa Psiloneiti

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Mulla on popcorn tekillä laitettu kasvatusta alkuun. Hieman liian kostea on ilmeisesti. Näyttää kuitenkin että koloniaoitunut osaksi hyvin, mutta haiskahtaa käyneelle. Voiko siirtää monoon, vai onko tuhoon tuomittu yritys. Inokulointi tehty 26.7.


Poissa Greatmaster

    • Viestejä: 110
    • Karma: 4
    • Profiili
Käynyt tuoksu kertoo popcorniin pesiytyneestä bakteerikasvustosta. Itse heittäisin rasian pois.
Ei ole Jumalaa, joka määräisi hyvän. Voin tehdä pahaa sinulle ja silti se voi olla minulle hyvä. - Ja päinvastoin.


Poissa AlexaKa

  • Tulokas
    • Viestejä: 4
    • Karma: 0
    • Profiili
Hei kaikille sienten kasvatuksen kanssa ahkeroiville! Minulla olisi ehkä hieman tyhmän kuuloinen kysymys mutta haluaisin varmistua, toivottavasti on oikea paikka kysymiseen. Aijon kokeilla maissijyvillä kasvatukseen. Voisiko joku minua valaista, kun Pf-kakut ovat valmiita (tai minun tapauksessa yksi pf-kakku kokeiluksi yksi vain) niin noin parin viikon päästä, toivottavasti oikein rihmastoituneen kakun siirtäminen kasvatusalustaan, onnistuuko siirtäminen paremmin nesteytyksen jälkeen vai tarvitseeko tätä vaihetta välttämättä? Teen mykoligin oppaan mukaan ja Matyaksen maissijyvien kasvatusperiaatteella. Laitan pf-kakun läpinäkyvään säilytyslaatikkoon kasvamaan, minkälainen kasvatusalusta toimii teidän mielestä parhaiten? Anteeksi näin sekalaiset kysymykseni, ja sienisanastoon en pahemmin ole perehtynyt, niin toivottavasti artikuloinnistani saa jotain selvää. Yritän vielä parhaani mukaan lukea mykoligia ja kiinnostuin tästä Matyaksen toiminnasta maissijyvistä Pf-kakkujen tekoon. Tiivistetyt kysymykset olisivat, minkäläinen kasvatusalusta olisi toimiva sienten kasvatukseen? Tuleeko minun Pf-kakun rihmastoiduttua, nesteyttää mykologin oppaan mukaan vai voinko vaan siirtää astiasta kasvatusaluustaan, tähän läpinäkyvàän säilytyslaatikkoon? Kannattaako minun ensikokeiluna tehdä yksi vai mielummin kaksi Pf-kakku kokeilua, onko sillä väliä kasvaako kasvualustalla yksi vai kaksi kakkua? KIITOS vastauksesta näin etukäteen jos joku jaksaa minua valaista ja tarvittaessa oikoa!


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Maissitek ei oikeastaan liity millään lailla pf-kakkuihin, joissa kasvualustana on tumma riisijauho/ vermikuliitti. Maissitekissä käytetään keitettyjä popkorn-jyviä.
Kakku otetaan ulos astiastaan vasta, kun se on kokonaan kolonisoitunut, ei x päivän kuluttua.
Jyväkakut on syytä ns. dunkata astioistaan oton jälkeen ennen fruittaustilaan siirtoa, jotta kasvaville itiöemille riittää vettä. Nesteytyksen jälkeen kakkkujen päällystäminen kostealla vermikuliittikerroksella on myös eduksi.
Suosittelen tekemään useamman kakun, niin koko homma ei olee pilalla yhden kakun likasntumisen takia. Neljäsosa normaalikokoisesta printistä riittää hyvin parin-kolmen desilitran kasvuslustalle, olettaen, että puhtaudesta on huolehdittu.
Itse käytän ensisijaisena (eli kasvualustana, johon itiöt laitan) tummaa riisiä ja toissijaisena (johon ne riisinjyvät kolonisoiduttuaan ymppään) pastöroitua kahvi/kookoskuitu/vermikuliittia. Tätä toissijaista en dunkkaa ennen ensimmäistä satoa, enkä myöskään ymppiin käytettävää riisikakkua, jotta vältytään turhalta käsittelyltä ja näin ollen kontaminaatioriskeiltä.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa myrrysmies

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Moi!

Onko vermikuliitti-kiteiden koolla mitään merkitystä PF-tek kakkujen kannalta? Muutamaa eri kokoluokkaa olen nähnyt olevan myynnissä.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Moi!

Onko vermikuliitti-kiteiden koolla mitään merkitystä PF-tek kakkujen kannalta? Muutamaa eri kokoluokkaa olen nähnyt olevan myynnissä.
Ei.
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa myrrysmies

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Moi!

Onko vermikuliitti-kiteiden koolla mitään merkitystä PF-tek kakkujen kannalta? Muutamaa eri kokoluokkaa olen nähnyt olevan myynnissä.
Ei.

Kiitos nopeasta vastauksesta!


Poissa SoilBreaker

    • Viestejä: 366
    • Karma: 25
    • Profiili
Onkos niin että rihmasto ei ala kasvamaan jos on epähuomiossa vääntänyt purkkien kannet ilmatiiviiksi? Näyttäisi tältä eräässä kasvatus yrityksessä. Ja nuo jotka eivät alkaneet, alkoivat sitten, kuhan kansia vähän hölläsi. En silti jaksaisi uskoa, että se on noin tiukasti kasvua estävä?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson


Poissa MarMai77

  • Tulokas
    • Viestejä: 1
    • Karma: 0
    • Profiili
Jätin maastostakerätyt suippumadonlakit puoleksipäiväksi foliolle. Ovatko nämä itiöprintit teidän mielestänne sen näköisiä että kannattaa lähteä koittamaan kasvattamista?


Poissa Waato

  • Tulokas
    • Viestejä: 2
    • Karma: 0
    • Profiili
Moikka! Olen suunnittelemassa pf tek metodilla kasvatusta. Kiinnostaisi tietää jos kasvattaa muovilaatikossa että jos laatikon väri on harmaa mutta läpinäkyvä. Että saako tarpeeksi valoa kakut.


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Jätin maastostakerätyt suippumadonlakit puoleksipäiväksi foliolle. Ovatko nämä itiöprintit teidän mielestänne sen näköisiä että kannattaa lähteä koittamaan kasvattamista?
Printit ovat ihan siistit. P. semilanceatan kasvatus on kuitenkin erittäin vaikeaa jopa asiansa oikeasti osaaville ja kunnon välineillä, joten itse en viitsisi moiseen yritykseen ryhtyä. Toisekseen suippumadonlakki saattaa hyvinkin elää määrättyjen kasvien kanssa symbioosissa, mikä sekin on huomionarvoinen seikka.
Jos kuitenkin päätät yrittää, eristäisin ihan ensimmäiseksi parhaan mahdollisen kannan agarilla ja  pyrkisin tekemään mahdollisimman löytöpaikankaltaisen matskun kasvualustaksi.
Onnea yritykseen ja kerro ihmeessä, miten etenee :)
"aha"
-PsyKhoZ


Poissa Eni

  • Luotettava tunnistaja
    • Viestejä: 632
    • Karma: 133
    • Profiili
Moikka! Olen suunnittelemassa pf tek metodilla kasvatusta. Kiinnostaisi tietää jos kasvattaa muovilaatikossa että jos laatikon väri on harmaa mutta läpinäkyvä. Että saako tarpeeksi valoa kakut.
Oma lootani on läpinäkymätöntä muovia kelmukannella, joten luulisi kelpaavan :)
"aha"
-PsyKhoZ