Kirjoittaja Aihe: Sieniharrastusten salassapito  (Luettu 7921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiidenkirnu

• Profiili
Vs: Sieniharrastusten salassapito
« Vastaus #15 : Heinäkuu 05, 2010, 17:08 »
Sienestys on jaloa puuhaa. ja salailu on salailua.
Miksi nämä edes pitäisi rinnastaa keskenänsä?
"Lainopillisista" syistä? Jos näin niin kysynpähän vain miksi? Eikö totta että juuri salailu/pelko on se suuri syy siihen miksi yhteiskuntamme on niin vieraantunut  todellisuudesta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2015, 11:02 kirjoittanut Hiidenkirnu »

Poissa Ilviselmä

• ihmekös tuo
    • Profiili
« Vastaus #16 : Heinäkuu 05, 2010, 23:11 »
Pelkohan nämäkin jutut sanelee. Pelkään seuraamuksia paljastumisestani. Pelkään, että ihmiset alkavat tulkita tekemisiäni vinksahtaneesta näkökulmasta. "Tuo liittyi varmasti niihin hUUmeisiin. Kyllähän se tiedettiin..."
Toi on kyl tosi nihkeä juttu. Että kaikki mahdollisesti negatiivinen mitä tuun ikinä tekemään, tullaan joidenkin ihmisten toimesta näkemään seurauksena kamanvedosta, sen sijaan että hyväksyttäisiin että mä oon tavallinen, inhimillinen ihminen joka tekee virheitä ihan päihteittäkin.

Toisaalta, tämä varmaan vähentyy huomattavasti sitä mukaa kun psykedeeleistä tulee ymmärretympi osa yhteiskuntaamme.

Poissa SoilBreaker

• Profiili
« Vastaus #17 : Heinäkuu 06, 2010, 20:20 »
En mainosta, enkä sen kummemmin salaile sieniharrastustani. Eli, jos joku osaa kysyä niin kerron kyllä.

Näin täälläkin.. Tosin ihmisten tietämys tuntuu olevan sitä tasoa, että tarvikkeiden voi sanoa olevan ihan mitä tahansa ja kaikki menee läpi  :D Voin vaikka kasvattaa perhosia, värjäillä, tehdä lannoitteita, kompostoida, idättää jne. Vaikka suoraan sanoisin kasvattavani sieniä monet eivät tiedä yhdistää sitä mihinkään arveluttavaan..
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Poissa mansikkapelto

• Profiili
« Vastaus #18 : Heinäkuu 07, 2010, 16:26 »
Itsekin olen joskus saanut hetkeksi lempinimekseni noita tattimatteja ja pilven veikkoja, mutta niin no mitä sitten.
life's a piece of shit and when you look at it
life's a laugh and death's the joke it's true
you see it's all a show keep 'em laughin as you go
just remember the last laugh is on you.

always look at the bright side of life.
and always look at the bright side of life.

Poissa Avalon

• Profiili
« Vastaus #19 : Heinäkuu 21, 2010, 01:02 »
Olen ajatellut tämän suhteen siten, että ihmiset, jotka keskittyvät huomiollaan liikaa huumeidenkäyttööni eivätkä niinkään itseeni sen takana, eivät ole itsekään osaltaan huomioni arvoisia.

Itselläni on hieman vaikeuksia erotella sellaisia asioita kuin minä itse ja tekemäni asiat. Kyllähän se, mitä teen ja mitä käytän selkeästi määrittää minua ihmisenä ja oliona. Mutta tajuan kyllä, että se, että esimerkiksi huumeiden korostaminen käytökseni ja ihmisen luonteeni selittäjänä yli muiden persoonaan liittyvien tekijöiden voisi muuttaa minun ja läheisteni suhdetta kielteiseen suuntaan... Toisaalta, nämä saattavat olla juuri ne ihmiset, joille tulisi antaa huomiota ja informaatiota aiheesta. Miten muuten ihmisten asenteita muka muutetaan?

Itse höpötän aiheesta suuntaan jos toiseenkin, ja useimmiten porukka on aina jotakin kautta saanut kuulla mielenkiinnonkohteistani. Sukuni ei kuitenkaan tietääkseni tiedä minkään laittoman päihteen käytöstäni, ja olenkin pitkään jo unelmoinut kertovani asiasta heille. Jotenkin sitä ei ole vain saanut aikaiseksi. Täysi-ikäistymispäivää olin kaavaillut aikoinani tätä varten, mutta sekin tuli ja meni... No, viimeistään kysyttäessä sen kerron... Mitä turhia murehtimaan, niin pitkään kun asia ei mitään salailua tuota.
Psykoosi se siellä vain surisee.

Poissa Matias

• Profiili
« Vastaus #20 : Heinäkuu 25, 2010, 23:18 »
Tästä erotettiin omaksi viestiketjukseen aihe Viranomaisten suhtautuminen alaikäisen sientenkäyttöön. Kopioin uudesta ketjusta kuitenkin tähän vielä hyvin oleelliseksi kokemani pointin salailun suhteen:

Ei kannata vaivautua puhumaan millekään virallisille tahoille omasta psykedeelien tai minkään muunkaan (8)) käytöstä.

Virallisten tahojen näkemys muuttuu sitä hitaammin, mitä useampi pitää näistä asioista mölyt mahassaan niiden ilmaisemisen sijasta. Alaikäisille en kyllä voi omaa huumeidenkäyttöään koskevaa avoimuutta juurikaan suositella viranomaisrumban vuoksi (vaikka itse olen siitäkin saanut paljon irti), mutta täysi-ikäisyyden saavuttaneiden, tuhansien suomalaisten huumeiden satunnaiskäyttäjien toivoisin tuovan oman toimintansa ilmi yhä useammassa yhteydessä.

Virallinen kuva pysyy vääristyneenä niin kauan, kuin ns. "kunnon kansalaiset" ja muut salakäyttäjät eivät uskalla olla rehellisiä aiheesta potkujen, syrjinnän tai muun sosiaalisen väkivallan edessä.

Valehteluun perustuvaa järjestelmää ei saada muutettua vain valehtemalla.

Merlin

• Vieras
« Vastaus #21 : Heinäkuu 30, 2010, 22:49 »
Hyvä pointti tuo alaikäisyys. Riippuu huomattavasti iästä kuinka päihteiden käyttöön suhtaudutaan. Oikeassa olet  :)

Poissa Dancingbéar

• Profiili
« Vastaus #22 : Elokuu 09, 2010, 01:31 »
Tästä erotettiin omaksi viestiketjukseen aihe Viranomaisten suhtautuminen alaikäisen sientenkäyttöön. Kopioin uudesta ketjusta kuitenkin tähän vielä hyvin oleelliseksi kokemani pointin salailun suhteen:

Ei kannata vaivautua puhumaan millekään virallisille tahoille omasta psykedeelien tai minkään muunkaan (8)) käytöstä.

Virallisten tahojen näkemys muuttuu sitä hitaammin, mitä useampi pitää näistä asioista mölyt mahassaan niiden ilmaisemisen sijasta. Alaikäisille en kyllä voi omaa huumeidenkäyttöään koskevaa avoimuutta juurikaan suositella viranomaisrumban vuoksi (vaikka itse olen siitäkin saanut paljon irti), mutta täysi-ikäisyyden saavuttaneiden, tuhansien suomalaisten huumeiden satunnaiskäyttäjien toivoisin tuovan oman toimintansa ilmi yhä useammassa yhteydessä.

Virallinen kuva pysyy vääristyneenä niin kauan, kuin ns. "kunnon kansalaiset" ja muut salakäyttäjät eivät uskalla olla rehellisiä aiheesta potkujen, syrjinnän tai muun sosiaalisen väkivallan edessä.

Valehteluun perustuvaa järjestelmää ei saada muutettua vain valehtemalla.

Onko mitään järkeä ryhtyä tämän asian takia marttyyriksi? Kaikilla on yksi elämä elettävänään enkä itse ainakaan aio sitä pilata sieniä virkavallalle mainostamalla.

Se että mainostat asiaa poliisille ei vie asiaa mihinkään muuhun kun "Ongelmakäyttäjä, päästään sekasin... niin sekasin aineistaan että luulee niiden parantavan elämänlaatua" Ja kohta luetaan uutisista kuinka "taikatatit ovat uusi muotihuume ja ongelmakäyttäjien määrä suomessa on poliisin mukaan hälyttävä"

Poissa Matias

• Profiili
« Vastaus #23 : Elokuu 09, 2010, 10:47 »
Onko mitään järkeä ryhtyä tämän asian takia marttyyriksi? Kaikilla on yksi elämä elettävänään enkä itse ainakaan aio sitä pilata sieniä virkavallalle mainostamalla.

Riippuu siitä, minkä itse kukin kokee elämänsä pilaamiseksi. Minä olen kokenut pilaavani elämääni alistuessani pelosta työskentelemään valheessa. Ymmärrän, että monia ammatteja ei pääse harjoittamaan kotonaan samoin tavoin kuin virallisissa merkeissä, minkä vuoksi työuran turvaaminen paskapuheella voi ollakin järkevää.

Minulle viralliset työ- ja opiskeluympyrät eivät tarjoa tarpeeksi hyvää suhteessa haittaan, jotta olisin kiinnostunut niissä toimimaan.

Se että mainostat asiaa poliisille ei vie asiaa mihinkään muuhun kun "Ongelmakäyttäjä, päästään sekasin... niin sekasin aineistaan että luulee niiden parantavan elämänlaatua" Ja kohta luetaan uutisista kuinka "taikatatit ovat uusi muotihuume ja ongelmakäyttäjien määrä suomessa on poliisin mukaan hälyttävä"

Luuletko todellakin, että kaikki viranomaiset näkevät asian noin pelkistetyn mustavalkoisena? Tottahan toki aina ääriajattelijoita löytyy, mutta kokemukseni mukaan useat viranomaiset osaavat käsitellä aihetta nykyisin jo paljon järkevämmin tavoin.

On totta, että suora huumeidenkäytön myöntäminen voi johtaa viranomaisyhteyksissä moniin hankaluuksiin ja siksi sanojensa kanssa onkin syytä olla varovainen. Itse olen maininnut asian viranomaisille vihjaamalla ja edelliselle työnantajalle myönsin käyttöni suoraan tämän kysyttyä. En menettänyt töitäni.

Dancingbéar, olisi mielenkiintoista kuulla, mitä juuri sinä pelkäisit menettäväsi avoimuuden vuoksi. Myös muiden palstalaisten näkemykset kiinnostavat.

Poissa Zerigo

• Profiili
« Vastaus #24 : Elokuu 09, 2010, 13:20 »
Ihan samalla tavalla kannabiksen käyttäjätkin on ennen ja vielä nykyäänkin leimattu mediassa ja virallisissa lausunnoissa ongelmakäyttäjinä yms. ja kritisoitu pahasti, mutta siitähän sitten on alkanut pikkuhiljaa kannabiksen hyväksynnän nousu kun on alettu etsimään todellista tietoa siitä ja ovat ihmiset asettuneet vastustamaan kannabiksen negatiivista suhtautumista. En usko, että sieniä hyväksytään koskaan ennekuin ymmärretään miten laajaa sen käyttö on ja että siitä pahassa mielessä uutisoidaan ihmisille ja koko sienien olemassa olo "paljastuu" ihmisille, pikkuhiljaa ihmisten kiinnostus kasvaa että mistä tässä nyt oikein on kyse ja samalla tavalla aletaan puhumaan avoimemmin sienistä muutenkin kuin pelkkää kritiikkiä. Tämä asiasta oma näkemykseni. Melkein jokainen suomalainen esimerkiksi tietää kyllä mitä kannabis on, mutta kyseleppä tietääkö ihmiset mitä sienet/taikasienet/psilocybiini on niin aika monta kertaa vastaus on ei.
Elää illuusioiden luomassa todellisuudessa

Poissa Malchievous

• Profiili
« Vastaus #25 : Elokuu 09, 2010, 16:03 »
En myöskään itse suosittele turhaa mainostusta asiasta. Sieniharrastus kasvaa todella kovaa vauhtia ja kotikasvattajia tulee jatkuvasti lisää. Omasta mielestäni on oikein hyvä että tämä kasvu tapahtuu hiljaa ja piilossa. Siinä vaiheessa kun se alkaa olla todella yleistä niin mahdollinen viranomaisten valvonta ja sortotoimenpiteet alkaa olla turhia. Ehkä joku jossain välissä tajuaa että asiasta tulee ongelma vain jos siitä tehdään sellainen ja kotikasvatusta aletaan hyväksyä. Sitten sitä voi alkaa valua ulos kaapista. Ei pidä hötkyillä näissä asioissa kun ihmiset tuppaavat aina pelästymään ja pyrkivät lopettaa koko touhun kun eivät ymmärrä mistä on kyse.

Toki uusille ihmisille on hyvä levittää tietoisuutta asiasta mutta kannattaa ainakin vielä puhua asiasta sellaisille jotka pystyvät sulattamaan asian. Suurin yleisö ei ole vielä ihan valmis.

Kyllä se siitä. Pikkuhiljaa.

Ja jos on aivoja ja munaa niin politiikkaan vaan ajamaan maailmaa parempaan suuntaan.
“Only the madman is absolutely sure” -RAW

Poissa Matias

• Profiili
« Vastaus #26 : Elokuu 09, 2010, 17:01 »
En myöskään itse suosittele turhaa mainostusta asiasta. Sieniharrastus kasvaa todella kovaa vauhtia ja kotikasvattajia tulee jatkuvasti lisää. Omasta mielestäni on oikein hyvä että tämä kasvu tapahtuu hiljaa ja piilossa. Siinä vaiheessa kun se alkaa olla todella yleistä niin mahdollinen viranomaisten valvonta ja sortotoimenpiteet alkaa olla turhia. Ehkä joku jossain välissä tajuaa että asiasta tulee ongelma vain jos siitä tehdään sellainen ja kotikasvatusta aletaan hyväksyä. Sitten sitä voi alkaa valua ulos kaapista. Ei pidä hötkyillä näissä asioissa kun ihmiset tuppaavat aina pelästymään ja pyrkivät lopettaa koko touhun kun eivät ymmärrä mistä on kyse.

Toki uusille ihmisille on hyvä levittää tietoisuutta asiasta mutta kannattaa ainakin vielä puhua asiasta sellaisille jotka pystyvät sulattamaan asian. Suurin yleisö ei ole vielä ihan valmis.

Kyllä se siitä. Pikkuhiljaa.

Ja jos on aivoja ja munaa niin politiikkaan vaan ajamaan maailmaa parempaan suuntaan.

Kiitos tärkeästä näkökulmasta. Kärsivällisyyttä kaivataan aina.

Poissa Dancingbéar

• Profiili
« Vastaus #27 : Elokuu 10, 2010, 01:38 »
Lainaus

Dancingbéar, olisi mielenkiintoista kuulla, mitä juuri sinä pelkäisit menettäväsi avoimuuden vuoksi. Myös muiden palstalaisten näkemykset kiinnostavat.

Uskon että esim isäni ei koskaan tulisin ymmärtämään asiaa, ja näin hänen suhtautumisesna muuttuisi minuun koska ei ymmärtäisi asiaa täysin... Välimme eivät todennäköisesti menisi poikki mutta minusta tulisi hänen silmissään ongelmanuori ja se eiheuttaisi isälleni vain turhaa stressiä...

Myös työnhaku vaikeutuisi jos jollekki poliiseille tai vastaaville kertoisi, en edes lääkäreille tai vastaaville koskaa ole kertonut.

Kavereille tosin olen hyvin avoimesti aiheesta puhunut, hieman juntimmat kaverini ovat kyllä usein vähän ottaneet etäisyyttä kerrottuani heille mutta suurin osa osannut suhtautua ihan normisti.

Poissa Zerigo

• Profiili
« Vastaus #28 : Elokuu 10, 2010, 02:18 »
Samoin "pelko" etääntymisestä tärkeisiin ihmisiin. Äidilleni tiedän että voin kertoa ja kerronkin. Isälle tuskin hän kun ei ymmärtäisi asiaa ilman että olisi minusta huolissaan ja taas stressistä oksentelisi kuten ensimmäisen kerran kun oli pakko ottaa mukaan psykologille vanhempi mukaan isäni kesken työpäivää ajoi äitini luokse ja suurimman osan ajasta selitti asiansa ollessaan vessassa oksentamassa. Työnantajille aion kertoa päihteiden käytöstäni jos näen heidät ihmisiksi jotka voisivat ymmärtää, mutta esim. työvoimatoimistossa en halua asiaa mennä kuuluttamaan kun seuraava asia minkä tietäisin olisi kuitenki aika redille. (Oulun riippuvuushoito lähes mihin tahansa, pelit, alkoholi, huumeet yms.)
Elää illuusioiden luomassa todellisuudessa

Poissa Matias

• Profiili
« Vastaus #29 : Elokuu 10, 2010, 03:30 »
Uskon että esim isäni ei koskaan tulisin ymmärtämään asiaa, ja näin hänen suhtautumisesna muuttuisi minuun koska ei ymmärtäisi asiaa täysin... Välimme eivät todennäköisesti menisi poikki mutta minusta tulisi hänen silmissään ongelmanuori ja se eiheuttaisi isälleni vain turhaa stressiä...

Vanhemmuuden myötä ihmisille käy useimmiten jatkuvasti vaikeammaksi omaksua uutta. Puhuin juuri eilen sairastavan mummoni kanssa, jonka kivuliaaseen loppuelämäänsä sisältyisi todennäköisesti vain tarpeetonta lisäkärsimystä jos hän joutuisi käsittelemään ajatusta huumeidenkäytöstäni päähänsä pinttyneiden päihdevalistusväärinkäsitysten pohjalta. Pystyn siis samaistumaan näkemykseesi.

esim. työvoimatoimistossa en halua asiaa mennä kuuluttamaan kun seuraava asia minkä tietäisin olisi kuitenki aika redille. (Oulun riippuvuushoito lähes mihin tahansa, pelit, alkoholi, huumeet yms.)

Näinhän se valitettavasti vielä menee. Varsinkin jos elämässä on muista syistä johtuvia ongelmia, sysäävät viranomaistahot epäilykset ongelmien syistä helposti huumeidenkäytölle, jos se tuodaan ilmi. Kokeakseni alkoholin, kofeiinin ja tupakkatuotteiden kohdalla kyseisissä tilanteissa ei toimita yleisesti ottaen lähellekään yhtä jyrkästi.

Niin kauan kuin yhteiskunnan enemmistö elää epärehellisyydessä, on myös rehellisyyden levittämiseen pyrkivien harrastettava sitä jossakin määrin saavuttaakseen tavoitettaan. Tuntuu silti oleelliselta kyseenalaistaa salailuntarve kaikissa yhteyksissä, joissa sitä itsessään kokee.