Kirjoittaja Aihe: Etsitään uutta ylläpitohenkilöstöä  (Luettu 74 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matias

• Profiili
Etsitään uutta ylläpitohenkilöstöä
« : Helmikuu 13, 2017, 12:22 »
Moi.

Muuttuneen elämäntilanteeni ja kiinnostuksenpuutteeni vuoksi en valitettavasti voi enää käyttää Psilosybiini.infoon niin paljoa aikaa, kuin sen ylläpito vaatii. Näen sivuston kuitenkin erittäin tärkeänä osana suomalaisen kulttuurin tulevaisuutta, joten haluan pitää huolen projektin jatkuvuudesta luotettavissa ja osaavissa käsissä. Siispä etsimme työtämme jatkamaan vähintään yhtä kiinnostunutta osaajaa, jolla löytyisi kokemusta ainakin osasta seuraavista tehtävistä:
  • hostingpalveluiden käyttöönotto ja hallinta
  • verkkosivuohjelmistojen, kuten foorumien (erityisesti SMF:n) asennukset, hallinta ja ylläpito
  • yleisen tietoturvan takaaminen ja parantaminen verkkosivustolla
  • Tor-verkon kautta käytettävyyteen panostaminen
  • vähintään alkeellinen käsitys MySQL-tietokantojen toiminnasta ja käsittelystä
  • monipuoliset ja käytännölliset varmuuskopioinnit sekä niiden säilöminen salattuna
Kaikki yllämainituista taidoista eivät tosiaan alkuunsa ole välttämättömiä ja opastan mielelläni uutta työvoimaa ylläpidon hoidossa. Ensisijaisesti preferoimme haussa foorumiaktiiveille tuttuja henkilöitä luottamussyistä johtuen, mutta voimme myös harkita tuntemattomamman henkilön johdattamista ylläpitoon portaittain vanhojen ylläpitäjien valvonnassa ja opastuksessa.

Jos olet edes lievästi kiinnostunut kokeilemaan taitojasi sivustomme ylläpidossa, ota yhteyttä tässä viestiketjussa tai yksityisviestillä ja kuvaile hieman aiempaa kokemustasi aihepiirin parissa. Ammattitasoinen osaaminen ei ole missään nimessä välttämätöntä ja puuttuvia taitoja pääsee helposti ja nopeasti kehittämään käytännön ylläpitotehtävissä.

Luodaan yhdessä vakaa perusta tärkeän informaation levittämiselle jatkossakin, jooko?

Poissa homit

• Minä olen mikä olen.
    • Profiili
Vs: Etsitään uutta ylläpitohenkilöstöä
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2017, 07:58 »
Moro vain,

En aivan uskalla lähteä ehdottamaan itseäni, koska olen vielä turhan tuntematon jäsen, eikä minulla ole oikeaa kokemusta minkään verkkosivujen ylläpidosta, vaikka oppimiskykyä riittääkin. Lisäksi olen epävarma siitä, pystynkö nykyisessä mielentilassani kantamaan pysyvämpää vastuuta kohtalaisen kokoisesta nettiforumista. Muutamia kysymyksiä postaus kuitenkin herätti, jotka voisivat kiinnostaa kandidaatteja.

Millaisia määriä työtä ylläpito on tyypillisesti vaatinut viikossa/kuukaudessa? Olen käsittänyt, että sinä Matias olet vähän kuin forumin julkisivu ja tunnetuin aktiivi, mutta et aivan yksin kuitenkaan ylläpidä koko laitosta. Teitä lienee kokonaisuudessaan muutamia hoitamassa hommaa, ehkä jotain kolme-viisi henkilöä? Tarkat luvut eivät ole tarpeellisia, mutta kokoluokka olisi kiva tietää, jotta tulee kuvaa siitä, kuinka suuriin saappaisiin tuleva henkilöstö on astumassa. Tulevalta jäseneltä/jäseniltä vaaditaan epäilemättä myös tulemista toimeen nykyisen porukan kanssa, joten joitain henkilökohtaisiakin odotuksia varmaan on. Lisäksi voisin kuvitella, että tietoturva on normaaliakin olennaisempi asia forumilla, jonka jäsenet varmasti odottavat yksityisyyden säilymistä kaikissa tilanteissa?

Minulle psilosybiini.info on ollut varsin arvokas tiedon ja tuen lähde, ja toivoisin ehdottomasti voivani olla jollain tavoin avuksi sen toiminnassa. Erityisesti jos palvelun jatkuvuus on vaarassa, puristaisin itseäni mukavuusalueeni ulkopuolellekin auttakseni asiassa. Olen ollut iloinen nähdessäni, että kyseessä ei ole mikään hetken mielijohteesta pykäisty hupisivu, vaan sitä on jaksettu kehittää ja siirtää uusille alustoille jo vuosien ajan. Sisältö on lisäksi rautaa äärimmäisen hyödyllisine oppaineen ja henkilökohtaisine kokemuksineen kaikilta psilosybiinisieniin liittyviltä osa-alueilta.
Pilvilinnat asuntoja antaa meille, jotka maalaa taivaanrantaa

Poissa Matias

• Profiili
Vs: Etsitään uutta ylläpitohenkilöstöä
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2017, 00:20 »
Hei homit, kiitos vastauksestasi.

Millaisia määriä työtä ylläpito on tyypillisesti vaatinut viikossa/kuukaudessa? Olen käsittänyt, että sinä Matias olet vähän kuin forumin julkisivu ja tunnetuin aktiivi, mutta et aivan yksin kuitenkaan ylläpidä koko laitosta.

Määrällisesti tekninen ylläpito on kohtuullisen vähäistä ja soveltuu yksittäisenkin henkilön tehtäväksi, mutta työmäärän sijaan painopiste onkin enemmän ripeydessä uusimpien päivitysten suorittamisen suhteen ja yleisessä valmiudessa reagoida muutoksentarpeisiin mahdollisimman lyhyellä odotusajalla. Välillä sivusto voi pyöriä hyvinkin omatoimisesti kuukausikaupalla, kun taas välillä foorumiohjelmistopäivityksiä ja muita toimenpiteitä joutuu suorittamaan tiheämmällä aikataululla. Taakka ei siis lopulta ole kovin jatkuvaa, vaikka vaatiikin tilanteen tasalla pysymistä. Tästä olen itse valitettavasti jäänyt viime aikoina liiaksikin jälkeen ja siksi tämä viestiketju onkin ajankohtainen.

Tulevalta jäseneltä/jäseniltä vaaditaan epäilemättä myös tulemista toimeen nykyisen porukan kanssa, joten joitain henkilökohtaisiakin odotuksia varmaan on.

Mielestäni riittää, että myös uusi ylläpito osaa kunnioittaa ja huomioida yhteisön jäsenten näkemyksiä. Lisäksi toiveena on, että ylläpitoehdokas ei ole liian impulsiivinen ja ailahtelevainen, vaan kykenisi hoitamaan projektia vakaasti ja luotettavasti suunnittelemallaan aikataululla.

Lisäksi voisin kuvitella, että tietoturva on normaaliakin olennaisempi asia forumilla, jonka jäsenet varmasti odottavat yksityisyyden säilymistä kaikissa tilanteissa?

Tietoturvaan panostetaan pääasiallisesti SSL-salauksella, Tor-käytettävyydellä, mutta erityisesti valistamalla ja kannustamalla käyttäjiä itse perehtymään tietoturvallisiin ohjelmistovalintoihin. On tärkeää, että sivustolla on perusedellytykset turvalliseen käyttämiseen, mutta käyttäjiä ei tule tuudittaa siihen käsitykseen, että mikään sivusto tekisi itsessään sen käytöstä aukottoman turvallista. Sivustomme ollessa avoimen julkisesti internetissä on ensiarvoisen tärkeää korostaa, että vastuu tietoturvasta ei koskaan ole yksipuolista vaan myös käyttäjän itsensä vastuulla: paraskaan suojaus sivuston puolella on hyödytön, jos käyttäjän selain, käyttöjärjestelmä tai omat tietoturvatottumukset ovat retuperällä. Oletettavasti liian moni tämänkin palstan käyttäjä tallentaa salasanansa helposti saataville selaimeensa, vaikka tuskin haluavat että kuka tahansa heidän koneisiinsa käsiksi pääsevä pääsee lukemaan heidän yksityisviestejään.

Toisinsanoen tietoturvaan tulee panostaa kohtuullisissa määrin, mutta ylläpidon ei tule ottaa omantuntonsa kontolle taakkaa käyttäjien huonoista tietoturvavalinnoista ja sen mahdollisista seurauksista.

Minulle psilosybiini.info on ollut varsin arvokas tiedon ja tuen lähde, ja toivoisin ehdottomasti voivani olla jollain tavoin avuksi sen toiminnassa. Erityisesti jos palvelun jatkuvuus on vaarassa, puristaisin itseäni mukavuusalueeni ulkopuolellekin auttakseni asiassa. Olen ollut iloinen nähdessäni, että kyseessä ei ole mikään hetken mielijohteesta pykäisty hupisivu, vaan sitä on jaksettu kehittää ja siirtää uusille alustoille jo vuosien ajan. Sisältö on lisäksi rautaa äärimmäisen hyödyllisine oppaineen ja henkilökohtaisine kokemuksineen kaikilta psilosybiinisieniin liittyviltä osa-alueilta.

Kiitos kaunissanaisesta palautteesta ja kiinnostuksestasi sivuston tulevaisuutta kohtaan. Keskustelisin osallistumisenhalustasi mieluusti lisää myös kahdenkesken.